Monday 24 September 2012

Catan : Cat Air

Ohyeh... rajin pulak mata ni xmo tido lagi..Cisss..  Jom update pasal catan cat air atau watercolour .

Catan cat air merupakan media air kedua popular bagi sekolah tapi paling popular di kalangan artisan tanah air. Cube teka mengapa? jeng jeng jeng....

Sangat mencabar !!

Yaa.. Kenapa mencabar?

1. Sekiranya silap, susah nak diperbaiki. 
    - Cat air ni pakai air banyak. Air ni pergerakannya banyak dan tidak dijangka terutama jika gunakan teknik basah atas basah (nnti belajar kemudian). Bila dh warnakan satu sudut pada kertas, kalau tak berhati2, bahagian tu akan tercampur dengan warna lain dan kemungkinan tinggi utk merosakkan keseluruhan catan. Tapi ada sesetengah artisan suka kesan macam ni.. Sebab ia menunjukkan ciri-ciri individualistik pada catan tu. Bukan mudah nak hasilkan kesan yang sama semula sebab kesan tu terjadi kerana 'accident' @ tak sengaja. Benda tak sengaja ni xboleh sesuka hati nak ulang buat.

2. Nak buat campuran warnanya sangat mudah dalam masa yang sama susah nak dapat balik.
    - Sama macam bila kita buat air. Kita campur gula, campur kordial, kdg2 ais krim soda, campurannya main masuk2 je tapi bila dah dapat buat rasa yg sedap, nak buat balik rasa yg sama mcm yg dh buat tu susah.. So warna pun camtu. Ske hati kita campur warna. Bila tetiba dapat warna yg sgt menarik di mata kita, dan teringin nak buat balik, SANGAT PAYAH. Boleh ah... tapi ambil masa lama.. Cubaan berkali2.. Jadi, bagi artisan, benda cmni cabaran paling nikmat.. Menghasilkan warna yg istimewa.. heheheh..

3. Warna boleh guna semula.
    - Tak dikira sebagai mencabar tetapi dikira best. Kenapa best? Cat air macam juga air biasa, boleh kering agak cepat. Perasan tak bila kita minum air milo ke kopi ke, bila jatuh atas meja, biarkan kering pastu warnanya still nampak? Yeeee... itulah sebabnya.. Warna cat air, bila dibiarkan kering dalam palet, kita boleh pakai balik dengan hanya mencampurkan sahaja air pada cat yang dh kering tu. Jadi, bagi mereka yang masuk dlm kategori no 2, bab ni paling best bagi diorg. Jadi, biasanya palet diorg xkan dibasuh. Biar je kering gitu.

4. Boleh pelbagaikan teknik dalam satu kertas, tapi masih nampak cantik.
    - Ni pakar je yg boleh buat cenggini. Kita yang amatur ni buat ah satu2 dulu.. atau campur sikit2 je..


OK. Dah tau nape artisan suka pada catan cat air? Jom kita tengok apa alatan sesuai untuk catan cat air.


Alat dan Bahan

Alat dan bahan ni penting. Kalo xde alat2 ni susah nak buat catan. Boleh je kalo nak pakai jari utk ganti berus tapi pandai ke handle jari tu untuk buat bahagian2 yang rumit? Tak kan..? Jadi, jom kenal2 apa alat atau media untuk catan cat air ni..

1. Warna.
    - Warna utk catan cat air ni ada banyak jenama. Tapi nak kenal cat air ke tak senang je. Baca je kat bekas dia tu. kalo tulis 'watercolour' tu, warna utk cat air lah tu.. Saya biasa guna jenama 'Artist' mahal sikit tapi best pakai. Satu je tak rekemen bila pilih cat air, warna cat air jenis jenama murah2 tu. Sbb warna jenama murah ni warnanya tak pekat dan susah nak dibancuh. Saya pernah pakai jenis Buncho, cat poster dia best, tapi cat air dia.... uhhhh... hancuss...dan cepat habis sbb warna xpekat. Bila tak pekat kita pun xpuas pastu tambah2 lagi warna. Tu yang cepat kering tu. Bukan nak korg habiskan duit beli yg mahal2 tapi alang2 beli biarlah berbaloi.... Mahal sikit tapi bila pakai, puas!.

Warna cat air yang bagus, warna dari tiub dia sangat pekat. Kita panggil dia sebagai pigment (dalam BI). Pigment ni maksudnya warna. Pigment cat air yang berkualiti biasanya pekat dan xmudah kering. Walaupun simpan lama, bertahun2. Tapi pigment jenis murah, bila xpakai pun tapi simpan lama, akan kering dan xleh digunakan. malah ada yang mudah kering bila tak tutup elok2 sebab terdedah kepada udara. Kalo ikut rasional, warna cat air, kering pun ok sebab bila campur air balik dia boleh diguna semula. Tapi pigment cat murah, bila dh kering, kita bancuh balik, warnanya boleh nampak ada kesan macam habuk-habuk. Itu maksudnya warnanya tak berkualiti. Huhuhu.. Bila warna atas kertas makin jelas kesan habuknya. nampak xelok kan? Jadi, belilah barangan berkualiti... hehehe.. Oppss.. lupa nak bagitau, warna berkualiti pun, kalo simpan terlampau lama pun, akan nampak kesan habuk gak.. tapi tempoh simpannya lebih lama (bertahun) dr yg murah2 tu (seminggu dua dh cukup)...  

Contoh cat air :





2. Kertas
    - Kertas alat kedua terpenting dalam catan cat air. Bila sebuat catan cat air, org akan ingat kertas. Itulah medium paling sinonim dengan cat air. Kertas untuk catan cat air pun ada pelbagai jenis. Ada jenis tebal, ada nipis, ada kasar ada halus, ada besar dan ada kecil dan lain-lain. Jadi, bagaimanakah cara untuk memilih kertas yang baik untuk catan cat air?

1. Lihat ketebalannya, Tebal atau nipis?

   - Catan cat air menggunakan banyak air. Kertas yang nipis tidak mampu menampung air yang banyak. Oleh itu, apabila memilih kertas untuk catan cat air, pilihlah jenis yang tebal. Kerana makin tebal kertas, makin banyak air mampu ditampung. Oleh itu teknik seperti basah atas basah boleh menjadi lebih mudah dihasilkan.

   - Camne nak tau ketebalan sesuai?
      Ketebalan paling asas yang boleh digunakan untuk catan cat air ialah kertas setebal 165 gsm dan bersaiz B4. Makin tebal makin baik.

   - Kalau pakai kertas nipis, camne?
      Try ah pakai. Tgk apa jadi. Sakit tau! Sakit!! Sebab apa? Warna cepat diserap oleh kertas. Apabila warna cepat diserap oleh kertas, warna tidak mudah dikembangkan. Jadi, teknik mcm basah atas basah tu cuma harapan di angin lalu lah nak cuba buat. Kalo degil juga, silalah cuba.... Tak cuba xrasa, kan?


2. Lihat permukaannya, kasar atau halus?
 
- Penting ke kertas kasar ke halus?
       Sangat penting. Permukaan kertas kasar atau halus boleh menentukan jenis teknik yang boleh digunapakai. Terdapat 3 jenis permukaan kertas iaitu hot press, cold press dan rough. Kertas hot press merupakan kertas yang permukaannya lebih lembut dan halus. Ini kerana ketika penghasilannya, kertas ini ditekan dengan kuat, menjadikan permukaannya menjadi semakin rata dan halus. Kertas cold press pula bertentangan dengan hot press. Kerana kurang ditekan ketika proses penghasilannya, permukaan kertas ini kelihatan lebih kasar.  Kertas rough lebih kasar dan kelihatan tebal.




    Cat air atas kertas Hot press


    Cat air atas kertas Cold press


    Cat air atas kertas rough

Nampak tak perbezaan warna atas kertas berbeza? Menarik kan?



3. Lihat saiznya, besar atau kecil?

    Bergantung pada berapa besar kita nak buat catan kita, kita kena cari saiz yang bersesuaian. Setakat ni Saiz paling besar dijual bagi kertas lukisan ialah saiz A1 dan saiz paling kecil adalah A4. Tapi kertas boleh dipotong lebih kecil mengikut kesesuaian kita.



3. Berus

      -  Berus alat ketiga terpenting dalam catan cat air. Beruslah menentukan camne hasil catan cat air nanti. . Berus ni ada pelbagai saiz dan bentuk. Nak tau saiz berus tu saiz apa, tengok batang berus tu, kalau nampak nombor, itulah nombornya. Biasanya makin besar nombor, makin besar saiz berus tu. Ada 2 jenis berus yang biasa dipakai terutama bagi pelajar sekolah

a. Berus mata bulat - paling sesuai untuk buat perincian (detail) pada catan cat air. Makin halus berus, makin halus perincian boleh dibuat.


     Berus pelbagai saiz.


    Berus mata bulat masih boleh guna untuk mewarna permukaan luas.


    Sesuai untuk perincian. Jika guna hujung boleh jadi sangat halus macam pen.


b. Berus mata leper.- paling sesuai untuk mewarna permukaan yg luas. Guna berus ni cepat sikit kerja. Tapi dalam masa yang sama banyak teknik boleh dihasilkan guna berus ni.


     Berus pelbagai saiz


     Boleh warna banyak ruang.


    Berus besar cmni lagi banyak ruang boleh warna. (6,6)




4. Palet
      Panggilan lain bagi bekas bancuhan warna.  ada pelabagai saiz, dan rekabentuk palet.








5. Bekas air
    Pakai cawan , botol terpakai, apa2 belas untuk cuci berus atau simpan air bancuh warna.


6. Kain lap
    Guna apa-apa je kain buruk untuk lap tumpahan air atau keringkan berus.


7. Alatan tambahan.
   
 a. Easel : untuk mudahkan kita mewarna. tak ada pun xpe.



 



3 comments: